Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

1945-89 Z dziejów DOLNYŚLĄSK OKRĘGOWA KOLEJ PKP

30-04-2015, 23:15
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 69.90 zł     
Użytkownik pomorze4
numer aukcji: 5286385391
Miejscowość koszalin
Wyświetleń: 16   
Koniec: 30-04-2015 23:01:42
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

.


.

 

 WITAM NA MOJEJ AUKCJI

 

!

nakład 3000 egz

.

PIONIERZY I ICH NASTĘPCY

Z   dziejów
Dolnośląskiej   Dyrekcji   Okręgowej Kolei   Państwowych
1[zasłonięte]945-19

WROCŁAW 1985

..

..

SPIS    WYKRESÓW

Wykresy l—7 kreślił Stanisław Zdimniak

Ciężar 'brutto pociągów towarowych (śr) w Dolnośląskiej, DOKP w latach .
1945 -.1984    35

Załadunek statyczny wagonu towarowego z naładunku .własnego w Dolno­
śląskiej DOKP w latach 1945—1984 .    45

Kształtowanie się szybkości handlowej pociągów pasażerskich na  terenie
Dolnośląskiej  DOKP w latach  1945—1985    63

Kształtowanie się nacisku na oś taboru na  terenie Dolnośląskiej  DOKP
w  latach   1945—1985        64

Kształtowanie się typów szyn na terenie  Dolnośląskiej  DOKP  w  latach
1945--41I905        65

Kształtowanie się budowy  torów bezstykowych na  terenie Dolnośląskiej
DOKP  w latach  1960—1985        66

Wskaźnik mechanizacji robót torowych        72

 

SPIS   MAP

Mapy l—3 - rysował Adam Nowak

Mapa etapowego rozwoju kolei na Dolnym Śląsku    18

Mapa sieci kolejowej DOKP Wrocław (stan z l X Ili94i5 r.)    24

Mapa schematyczna sieci kolejowej Dolnośląskiej DOKP    124

..

fragment

" ...Służba drogowa
Od służby drogowej w największym stopniu zależało tempo odbudo­wy ze zniszczeń wojennych linii, mostów i budynków kolejowych. Aby podołać tym ogromnym zadaniom, zaczęto od tworzenia jednostek orga­nizacyjnych szczebla podstawowego: odcinków drogowych (DZ) i rejo­nów budynków (DG), a następnie oddziałów drogowych (DO).
W latach 1945—1950 powołano 105 jednostek DZ i DG, a w latach 1951—1955 następnych 36 jednostek. Przystąpiono do organizowania jednostek szczebla oddziałowego, których liczebność i siedziby zależały od możliwości kadrowych i lokalowych (uzyskania pomieszczeń na biu­ra i mieszkania dla pracowników), a także od usytuowania jednostek innych służb. Do 1951 r. utworzono 11 oddziałów drogowych w miej­scowościach: Wrocław, Oleśnica, Wrocław Brochów, Kłodzko, Świdnica, Wałbrzych, Jelenia Góra, Legnica, Scinawa (z siedzibą we Wrocławiu Nadodrzu), Żary k. Żagania, Lubań Śląski. Przez krótki okres oddziały drogowe istniały także w Żmigrodzie i Brzegu.W 1954 r. utworzono pierwszą jednostkę nowego typu: Oddział Zme­chanizowanych Robót Drogowych we Wrocławiu (DOM). W 1957 r. Od­dział Drogowy w Żarach przekazano do DOKP Poznań, a Oddział w Scinawie zlikwidowano. W 1958 r. przejęto od DOKP Katowice Oddział Drogowy w Opolu z węzłem kluczborskim. W (tym samym roku po­wołano pierwszy Oddział Budynków (DÓB) we Wrocławiu (po rozwiąza­niu DO Brochów) oraz utworzono Oddział Geodezyjny (DOG) na bazie działu pomiarowego w Zarządzie Drogowym. W 1964 r. zlikwidowano DO w Świdnicy.
W 1970 r. zlikwidowano DO w Oleśnicy, Lubaniu Sl. i Jeleniej Gó­rze, utworzono zaś dwa następne oddziały budynków: w Nysie i Jeleniej Górze, Oddział Robót Budowlanych (DORB) w Oleśnicy oraz Oddział Napraw Maszyn Torowych (DOT) we Wrocławiu. W 1975 r. zlikwidowa­no DO i DÓB w Kłodzku, powołując tam DORB.
W powołanych w 1975 r. czterech DRKP: we Wrocławiu, Opolu, Wałbrzychu i Legnicy utworzono działy drogowe i działy budynków. Po rozwiązaniu DRKP w kwietniu 1983 r. utworzono 4 oddziały drogowe i 4 oddziały budynków: we Wrocławiu, Legnicy, Opolu i Wałbrzychu. Istnieją ponadto 2 oddziały robót budowlanych: w Oleśnicy i Kluczbor­ku, 2 oddziały zmechanizowanych robót drogowych: we Wrocławiu i Je­leniej Górze oraz Oddział Naprawy Maszyn Torowych we Wrocławiu i Oddział Geodezyjny we Wrocławiu.
W 1979 r. zaczęto tworzyć na większych węzłach i ważniejszych liniach sekcje drogowe na bazie odcinków drogowych i pozaklasowych. W 1985 r. działają w okręgu: 26 sekcji drogowych (DRS), 2 odcinki dro­gowe, 22 rejony budynków powołane w 1984 r., 2 sekcje budynków oraz 8 odcinków budowlanych podległych DORB. DOM-y wykonują zadania za pomocą 12 pociągów zmechanizowanych o różnych specjalnościach oraz własnych baz maszyn i sprzętu mechanicznego. Ponadto działa 8 odcinków robót zmechanizowanych i 2 kierownictwa robót ogrodniczych...."

..

fragment

" ... W końcu 1945 r. na terenie okręgu działało już 28 kół. Zaczęły w nich powstawać liczne sekcje fachowe. Jednym z pierwszym zadań zarówno administracji, jak i działaczy związkowych, była troska o zaopatrzenie kolejarzy i ich rodzin w artykuły żywnościowe i ogólna pomoc socjal-no-bytowa. Powstają wspólnie organizowane stołówki. Podejmuje się — na bezpańskich jeszcze polach — prace przy wykopkach ziemniaków, zarówno dla stołówek, jak i na zaopatrzenie własnych spiżarni.
W miarę uzyskiwania od władz miejskich i PKP odpowiednich po­mieszczeń powstają świetlice, kluby i domy kultury. W nich też rychło zaczyna tętnić pionierska działalność kulturalno-oświatowa. Przystąpiono do organizowania teatrów amatorskich, orkiestr i zespołów kameralnych, klubów sportowych i kółek zainteresowań. Szczególną uwagę zwrócono na organizację bibliotek i rozwój czytelnictwa.
Od początku aktyw kół ZZK na ziemiach zachodnich zdawał sobie sprawę z wpływu czytelnictwa na ogólną postawę człowieka, na jego poziom intelektualny i zawodowy, na stosunek do pracy. Dlatego już od1945 r. powstają w kołach ZZK przy pomocy administracji — biblioteki. Przy Zarządzie Głównym ZZK utworzono Centralę Kompletów Rucho­mych, która 31 grudnia 1979 r. dysponowała w obrębie DOKP Wrocław 36 577 tomami w 22 bibliotekach i 46 punktach bibliotecznych. Ocenia się, że z bibliotek tych korzysta sporo czytelników. Przez 25 lat Centra­lą Kompletów Ruchomych kierowała na terenie DOKP Wrocław Barbara Kurek przy współpracy Krystyny Świder.
W pierwszym okresie działalności na ziemiach zachodnich ZZK miał również znaczący udział w walce z analfabetyzmem. Koła ZZK, a po reorganizacji — rady zakładowe, organizowały wspólnie z administracją liczne kursy dla analfabetów i dla osób nie posiadających pełnego pod­stawowego wykształcenia. Szybka likwidacja analfabetyzmu wśród kole­jarzy i zachęcenie wielu z nich do dalszej nauki — to wspólna zasługa ZZK i kolejowej administracji.
W miarę organizacyjnego krzepnięcia ruchu związkowego aktyw ZZK rozszerzał swoją działalność także na mieszkańców okolicznych miast, miasteczek, wsi i osiedli. Służyło to stopniowemu integrowaniu ludności pochodzącej ze wszystkich regionów naszej Ojczyzny i Spoza jej granic, mocniej wiązało z nowymi miejscami zamieszkania i zakładami pracy, budziło u przybyłych na odzyskane po wiekach, piastowskie ziemie po­czucie stabilizacji i świadomość, że są u siebie, na własnym.
Z biegiem czasu wzrastała liczba domów kultury, klubów i świetlic. W placówkach tych — w okresie największego rozkwitu — działały 123 amatorskie zespoły artystyczne różnego rodzaju, skupiające ponad 2 tyś. uczestników. Działały również liczne kółka zainteresowań: malar­skie, modelarskie, taneczne i inne. W wielu konkursach i przeglądach organizowanych na szczeblu wojewódzkim i centralnym kolejarskie zes­poły amatorskie z Dolnego Śląska zajmowały czołowe miejsca.
Kolejarskie domy kultury prowadziły i prowadzą swoją działalność w Brochowie, Jaworzynie SL, Kłodzku, Legnicy, Węglińcu, Opolu i Wał­brzychu, kluby — we Wrocławiu (dwa), Scinawie, Miłkowicach, Brzegu, Nysie, Świdnicy, Scinawce Średniej, Kluczborku i Kamieńcu Ząbkowic-kim. Koordynatorem całokształtu działalności kulturalno-oświatowej był przez wiele lat (od 1956 r.) instruktor KO b. Zarządu Okręgu ZZK we Wrocławiu, Jan Wuczkowski...."

..

..

     ILOŚĆ STRON       _______________  252

     STAN KSIĄŻKI       _______________ DOBRY pieczątka ex libris

     FORMAT KSIĄŻKI  _______________ 17 x 24

     FOTO zamieszczę po 20 – tej

 

 

 



 

 

 Zapraszam na inne moje aukcje.

 

 

NA ŻYCZENIE WYSTAWIAM RACHUNEK  

 


Towar wysyłam po wpłacie na konto


Książka zostaje wysłana odpowiednio zabezpieczona

Wysyłam na adres zarejestrowany w Allegro

 

Nie sprzedaję przedmiotów za granicę

 

Odbiór osobisty niemożliwy

Komentarz kupującemu wystawiam jako drugi

Początek Wiesław

proszę doliczyć koszty transportu



ZAPRASZAM DO LICYTACJI