.
.
WITAM NA MOJEJ AUKCJI
!
nakład 3000 egz
.
PIONIERZY I ICH NASTĘPCY
Z dziejów Dolnośląskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych 1[zasłonięte]945-19
WROCŁAW 1985
..
..
SPIS WYKRESÓW
Wykresy l—7 kreślił Stanisław Zdimniak
Ciężar 'brutto pociągów towarowych (śr) w Dolnośląskiej, DOKP w latach . 1945 -.1984 35
Załadunek statyczny wagonu towarowego z naładunku .własnego w Dolno śląskiej DOKP w latach 1945—1984 . 45
Kształtowanie się szybkości handlowej pociągów pasażerskich na terenie Dolnośląskiej DOKP w latach 1945—1985 63
Kształtowanie się nacisku na oś taboru na terenie Dolnośląskiej DOKP w latach 1945—1985 64
Kształtowanie się typów szyn na terenie Dolnośląskiej DOKP w latach 1945--41I905 65
Kształtowanie się budowy torów bezstykowych na terenie Dolnośląskiej DOKP w latach 1960—1985 66
Wskaźnik mechanizacji robót torowych 72
SPIS MAP
Mapy l—3 - rysował Adam Nowak
Mapa etapowego rozwoju kolei na Dolnym Śląsku 18
Mapa sieci kolejowej DOKP Wrocław (stan z l X Ili94i5 r.) 24
Mapa schematyczna sieci kolejowej Dolnośląskiej DOKP 124
..
fragment
" ...Służba drogowa Od służby drogowej w największym stopniu zależało tempo odbudowy ze zniszczeń wojennych linii, mostów i budynków kolejowych. Aby podołać tym ogromnym zadaniom, zaczęto od tworzenia jednostek organizacyjnych szczebla podstawowego: odcinków drogowych (DZ) i rejonów budynków (DG), a następnie oddziałów drogowych (DO). W latach 1945—1950 powołano 105 jednostek DZ i DG, a w latach 1951—1955 następnych 36 jednostek. Przystąpiono do organizowania jednostek szczebla oddziałowego, których liczebność i siedziby zależały od możliwości kadrowych i lokalowych (uzyskania pomieszczeń na biura i mieszkania dla pracowników), a także od usytuowania jednostek innych służb. Do 1951 r. utworzono 11 oddziałów drogowych w miejscowościach: Wrocław, Oleśnica, Wrocław Brochów, Kłodzko, Świdnica, Wałbrzych, Jelenia Góra, Legnica, Scinawa (z siedzibą we Wrocławiu Nadodrzu), Żary k. Żagania, Lubań Śląski. Przez krótki okres oddziały drogowe istniały także w Żmigrodzie i Brzegu.W 1954 r. utworzono pierwszą jednostkę nowego typu: Oddział Zmechanizowanych Robót Drogowych we Wrocławiu (DOM). W 1957 r. Oddział Drogowy w Żarach przekazano do DOKP Poznań, a Oddział w Scinawie zlikwidowano. W 1958 r. przejęto od DOKP Katowice Oddział Drogowy w Opolu z węzłem kluczborskim. W (tym samym roku powołano pierwszy Oddział Budynków (DÓB) we Wrocławiu (po rozwiązaniu DO Brochów) oraz utworzono Oddział Geodezyjny (DOG) na bazie działu pomiarowego w Zarządzie Drogowym. W 1964 r. zlikwidowano DO w Świdnicy. W 1970 r. zlikwidowano DO w Oleśnicy, Lubaniu Sl. i Jeleniej Górze, utworzono zaś dwa następne oddziały budynków: w Nysie i Jeleniej Górze, Oddział Robót Budowlanych (DORB) w Oleśnicy oraz Oddział Napraw Maszyn Torowych (DOT) we Wrocławiu. W 1975 r. zlikwidowano DO i DÓB w Kłodzku, powołując tam DORB. W powołanych w 1975 r. czterech DRKP: we Wrocławiu, Opolu, Wałbrzychu i Legnicy utworzono działy drogowe i działy budynków. Po rozwiązaniu DRKP w kwietniu 1983 r. utworzono 4 oddziały drogowe i 4 oddziały budynków: we Wrocławiu, Legnicy, Opolu i Wałbrzychu. Istnieją ponadto 2 oddziały robót budowlanych: w Oleśnicy i Kluczborku, 2 oddziały zmechanizowanych robót drogowych: we Wrocławiu i Jeleniej Górze oraz Oddział Naprawy Maszyn Torowych we Wrocławiu i Oddział Geodezyjny we Wrocławiu. W 1979 r. zaczęto tworzyć na większych węzłach i ważniejszych liniach sekcje drogowe na bazie odcinków drogowych i pozaklasowych. W 1985 r. działają w okręgu: 26 sekcji drogowych (DRS), 2 odcinki drogowe, 22 rejony budynków powołane w 1984 r., 2 sekcje budynków oraz 8 odcinków budowlanych podległych DORB. DOM-y wykonują zadania za pomocą 12 pociągów zmechanizowanych o różnych specjalnościach oraz własnych baz maszyn i sprzętu mechanicznego. Ponadto działa 8 odcinków robót zmechanizowanych i 2 kierownictwa robót ogrodniczych...."
..
fragment
" ... W końcu 1945 r. na terenie okręgu działało już 28 kół. Zaczęły w nich powstawać liczne sekcje fachowe. Jednym z pierwszym zadań zarówno administracji, jak i działaczy związkowych, była troska o zaopatrzenie kolejarzy i ich rodzin w artykuły żywnościowe i ogólna pomoc socjal-no-bytowa. Powstają wspólnie organizowane stołówki. Podejmuje się — na bezpańskich jeszcze polach — prace przy wykopkach ziemniaków, zarówno dla stołówek, jak i na zaopatrzenie własnych spiżarni. W miarę uzyskiwania od władz miejskich i PKP odpowiednich pomieszczeń powstają świetlice, kluby i domy kultury. W nich też rychło zaczyna tętnić pionierska działalność kulturalno-oświatowa. Przystąpiono do organizowania teatrów amatorskich, orkiestr i zespołów kameralnych, klubów sportowych i kółek zainteresowań. Szczególną uwagę zwrócono na organizację bibliotek i rozwój czytelnictwa. Od początku aktyw kół ZZK na ziemiach zachodnich zdawał sobie sprawę z wpływu czytelnictwa na ogólną postawę człowieka, na jego poziom intelektualny i zawodowy, na stosunek do pracy. Dlatego już od1945 r. powstają w kołach ZZK przy pomocy administracji — biblioteki. Przy Zarządzie Głównym ZZK utworzono Centralę Kompletów Ruchomych, która 31 grudnia 1979 r. dysponowała w obrębie DOKP Wrocław 36 577 tomami w 22 bibliotekach i 46 punktach bibliotecznych. Ocenia się, że z bibliotek tych korzysta sporo czytelników. Przez 25 lat Centralą Kompletów Ruchomych kierowała na terenie DOKP Wrocław Barbara Kurek przy współpracy Krystyny Świder. W pierwszym okresie działalności na ziemiach zachodnich ZZK miał również znaczący udział w walce z analfabetyzmem. Koła ZZK, a po reorganizacji — rady zakładowe, organizowały wspólnie z administracją liczne kursy dla analfabetów i dla osób nie posiadających pełnego podstawowego wykształcenia. Szybka likwidacja analfabetyzmu wśród kolejarzy i zachęcenie wielu z nich do dalszej nauki — to wspólna zasługa ZZK i kolejowej administracji. W miarę organizacyjnego krzepnięcia ruchu związkowego aktyw ZZK rozszerzał swoją działalność także na mieszkańców okolicznych miast, miasteczek, wsi i osiedli. Służyło to stopniowemu integrowaniu ludności pochodzącej ze wszystkich regionów naszej Ojczyzny i Spoza jej granic, mocniej wiązało z nowymi miejscami zamieszkania i zakładami pracy, budziło u przybyłych na odzyskane po wiekach, piastowskie ziemie poczucie stabilizacji i świadomość, że są u siebie, na własnym. Z biegiem czasu wzrastała liczba domów kultury, klubów i świetlic. W placówkach tych — w okresie największego rozkwitu — działały 123 amatorskie zespoły artystyczne różnego rodzaju, skupiające ponad 2 tyś. uczestników. Działały również liczne kółka zainteresowań: malarskie, modelarskie, taneczne i inne. W wielu konkursach i przeglądach organizowanych na szczeblu wojewódzkim i centralnym kolejarskie zespoły amatorskie z Dolnego Śląska zajmowały czołowe miejsca. Kolejarskie domy kultury prowadziły i prowadzą swoją działalność w Brochowie, Jaworzynie SL, Kłodzku, Legnicy, Węglińcu, Opolu i Wałbrzychu, kluby — we Wrocławiu (dwa), Scinawie, Miłkowicach, Brzegu, Nysie, Świdnicy, Scinawce Średniej, Kluczborku i Kamieńcu Ząbkowic-kim. Koordynatorem całokształtu działalności kulturalno-oświatowej był przez wiele lat (od 1956 r.) instruktor KO b. Zarządu Okręgu ZZK we Wrocławiu, Jan Wuczkowski...."
..
..
ILOŚĆ STRON _______________ 252
STAN KSIĄŻKI _______________ DOBRY pieczątka ex libris
FORMAT KSIĄŻKI _______________ 17 x 24
FOTO zamieszczę po 20 – tej
Zapraszam na inne moje aukcje.
NA ŻYCZENIE WYSTAWIAM RACHUNEK
Towar wysyłam po wpłacie na konto
Książka zostaje wysłana odpowiednio zabezpieczona Wysyłam na adres zarejestrowany w Allegro
Nie sprzedaję przedmiotów za granicę
Odbiór osobisty niemożliwy Komentarz kupującemu wystawiam jako drugi Początek Wiesław
proszę doliczyć koszty transportu
ZAPRASZAM DO LICYTACJI
|