Driving Emotion Type-S to obok piątej części Ridge Racera jedna z kilku gier wyścigowych wydanych tuż po oficjalnej premierze konsoli PlayStation 2. Jest to zarazem pierwszy produkt z tego gatunku autorstwa studia Square Enix, znanego do tej pory w głównej mierze z gier role-playing (saga Final Fantasy, Kingdom Hearts i inne). Warto jednocześnie zaznaczyć, iż jest to wyjątkowo wymagający produkt, nieporównywalnie trudniejszy od większości zręcznościowych ścigałek, czy choćby kultowej serii Gran Turismo. Opisywany racer powstał w głównej mierze z myślą o wirtualnych mistrzach kierownicy.
Wachlarz dostępnych trybów rozgrywki jest dość zróżnicowany. Mniej doświadczonych graczy zainteresuje z pewnością obecność trybu treningowego. Kolejne lekcje przewidują między innymi prawidłowe pokonywanie zakrętów przy użyciu widocznej na jezdni linii, czy opanowanie aut z różnymi typami napędów. Time Attack pozwala pościgać się z czasem na dowolnie wybranej przez siebie trasie. To także doskonała okazja do tego żeby bliżej zapoznać się z przygotowanymi przez producentów trasami. Podobnie jak w Gran Turismo, na ekranie widoczna jest mapa, dzięki której można dokładniej zaplanować kolejne posunięcia, czy też przypomnieć sobie bardziej wymagające nawroty. VS Mode pozwala stanąć do pojedynku z drugim graczem. Wyścigi rozgrywane są oczywiście na podzielonym ekranie.
Kluczowy punkt programu stanowi tryb Arcade Type-S. Są to typowe mistrzostwa, w których musimy pokonywać zaplanowane przez producentów wyścigi. Zabawę rozpoczynamy w najniższej klasie, dysponując stosunkowo wolnymi maszynami. W nagrodę za kolejne zwycięstwa gra odblokowuje nowe, szybsze klasy. Model jazdy jest wyjątkowo realistyczny. Zdecydowanie najważniejszą rolę odgrywa sprawne pokonywanie kolejnych zakrętów. Do tego celu wykorzystuje się gałki analogowe, przy czym opisywana ścigałka powinna w szczególnym stopniu zadowolić posiadaczy bardziej profesjonalnych kontrolerów, np. kierownic. Przed każdym wyścigiem należy odwiedzić garaż, w którym można modyfikować poszczególne ustawienia aktualnie wybranego pojazdu. Do wyboru jest najczęściej kilka gotowych wartości, a gracz musi się zdecydować na jedną z nich.