Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

KOLEJE WĄSKOTOROWE NA GÓRNYM ŚLĄSKU T.1 Soida

19-01-2012, 3:05
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 150 zł     
Użytkownik hirudina
numer aukcji: 2032233522
Miejscowość Katowice
Wyświetleń: 21   
Koniec: 31-01-2012 23:38:44
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

e-mail: [zasłonięte]@hirudina.pl
tel. stacjonarny: (032)[zasłonięte]352-04
tel. komórkowy: 513-[zasłonięte]-833
komunikator: [zasłonięte]40558

Adres sklepu: ul. Księdza Bednorza 14
(pod apteką)
Katowice-Szopienice

Godziny pracy: Pon - Pt: 8.30 – 16.30

Lokalizacja sklepu:


Przelew na konto mBank:
16 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 406776

Wszystkie zamówienia realizowane
są przez Pocztę Polską.

Książki wysyłamy zgodnie z
wyborem opcji:
- po wpłacie na konto
- za pobraniem
Wysyłamy również
za granicę!

Koszty przesyłki są u nas
zawsze zgodne
z aktualnym cennikiem
Poczty Polskiej.

Odbiór osobisty: Po odbiór książek serdecznie zapraszamy do naszej księgarni w Katowicach-Szopienicach
(adres powyżej)


WYSYŁKA DZISIAJ !!!


CODZIENNIE W DNI ROBOCZE


WYSTARCZY DO GODZ. 13.00 wysłać do nas:

1) deklarację odbioru przesyłki "za pobraniem"
lub
2) skan przelewu
albo
3) wpłacić za pośrednictwem "Płacę z Allegro"


KOLEJE WĄSKOTOROWE NA GÓRNYM ŚLĄSKU

od czasów najdawniejszych do 1990

TOM I - Dzieje kolei wąskotorowych

Część 1 i 2 rysunki

Krzysztof Soida


Stan książki: NOWA, od wydania minęło 15 lat, etui poszarzałe i z przetarciami.
Wydawnictwo: Śląsk 1996
Stron: 198 + 117 rysunków w części 2

W NASZEJ OFERCIE RÓWNIEŻ:

KOLEJE WĄSKOTOROWE NA GÓRNYM ŚLĄSKU Tom 2


Z okładki:

Koleje wąskotorowe, nie tak dawno jeszcze wszechobecne na Górnym Śląsku, dzisiaj spotykane są coraz rzadziej. Do tej pory jednak uważny obserwator może dojrzeć je w każdym niemal mieście.
Obok kolei wąskotorowych administrowanych przez PKP funkcjonują koleje zakładowe w hutach i kopalniach. Od 1957 roku czynna jest kolej turystyczna w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku. Nawet tramwaje górnośląskie, w latach 1894-195 I, korzystały z torów wąskich.
Poruszane w książce zagadnienia nie doczekały się do tej pory pełnego opracowania, choć stanowią niewątpliwie interesujący rozdział historii techniki.
Całość pracy obejmuje trzy tomy, które w sumie wyczerpują temat.
Pierwszy tom, o podtytule „Dzieje kolei wąskotorowych", zawiera: krótki rys historyczny górnośląskiego przemysłu hirudina, bez którego nie powstałaby kolej wąskotorowa; historię powstania i rozwoju kolei wąskotorowych podległych PKP; monografie ważniejszych i reprezentatywnych kolei zakładowych, kolei parkowych, górnośląskich tramwajów wąskotorowych i tramwajów bielskich oraz kolei lokalnej na Śląsku Cieszyńskim. W drugim tomie, o podtytule „Technika kolei wąskotorowych", zebrano istotne informacje z różnych dziedzin techniki kolei wąskotorowych, tak użytku publicznego, jak i zakładowych, parkowych oraz tramwajów.
Ważnym elementem drugiego tomu jest katalog taboru wąskotorowego eksploatowanego w regionie górnośląskim od czasów najdawniejszych do 1990 roku.
Trzeci i ostatni tom stanowi album fotografii dokumentalnych ilustrujących treść zawartą w poprzednich dwóch tomach.
Książka adresowana jest do szerokiego grona entuzjastów kolei, ale nie tylko. Z pewnością zainteresuje ona także wszystkich, którzy zawodowo lub na własny użytek zajmują się historią techniki.

Spis treści:

1. Wstęp...................................... 7
2. Powstanie i rozwój przemysłu górnośląskiego........................ 10
3. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe............................ 21
3.1. Historia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych ..................... 21
3.1.1. Początki kolei.............................. 21
3.1.2. Po upaństwowieniu............................ 25
3.1.3. Okres do 1922 roku............................ 28
3.1.4. Od 1922 roku do końca II wojny światowej ................... 36
3.1.5. Linia Trynek—Racibórz do końca II wojny światowej................ 47
3.1.6. Historia najnowsza do 1990 roku....................... 51
3.2. Wypadki i wydarzenia ............................. 70
3.3. Bocznice Górnośląskich Kolei Wąskotorowych..................... 75
3.4. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe na tle innych kolei wąskotorowych w Polsce......... 94
4. Zakładowe koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku...................... 101
4.1. Huta Metali Nieżelaznych „Szopienice" i Kopalnia Węgla Kamiennego „Wieczorek"........ 102
4.2. Kopalnia Węgla Kamiennego „Katowice"....................... 111
4.3. Kopalnia Węgla Kamiennego „Wujek"........................ 112
4.4. Kopalnia Węgla Kamiennego „Kleofas" ....................... 113
4.5. Kopalnia Węgla Kamiennego „Prezydent"....................... 114
4.6. Kopalnia Węgla Kamiennego „Siemianowice"..................... 116
4.7. Kopalnia Węgla Kamiennego „Zabrze-Bielszowice"................... 118
4.8. Kopalnia Węgla Kamiennego „Karol"........................ 121
4.9. Kopalnia Węgla Kamiennego „Mysłowice"...................... 123
4.10. Kopalnia Węgla Kamiennego „Julian"........................ 123
4.11. Kopalnia Węgla Kamiennego „Szombierki"...................... 124
4.12. Kopalnia Węgla Kamiennego „Miechowice...................... 125
4.13. Kopalnia Węgla Kamiennego „Wawel", Zakłady Koksowniczne „Walenty",
Elektrownia .Mikołaj" i Cegielnia „Ruda"....................... 127
4.14. Zakłady Metalurgiczne „Silesia" — Zakład Lipiny
i Kopalnia Węgla Kamiennego „Matylda"....................... 128
4.15. Zakłady Metalurgiczne „Silesia" — Zakład Wełnowiec.................. 130
4.16. Zakłady Górniczo-Hutnicze „Orzeł Biały"....................... 132
4.17. Zakłady Papiernicze „Boruszowice"......................... 134
4.18. Cegielnia „Patoka"............................... 135
4.19. Kopalnia Piasku „Rzeczyce"............................ 136
4.20. Kolej parkowa Kopalni Węgla Kamiennego „Makoszowy"................. 136
4.21. Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku....................... 137
5. Górnośląskie tramwaje wąskotorowe........................... 143
6. Kolej parowa Strumień—Chybie ............................ 156
7. Przyszłość kolei wąskotorowych w aglomeracji górnośląskiej.................. 159
Przypisy..................................... 162
Wykaz tablic................................... 167
Bibliografia ................................... 168
Zusammenfassung................................. 170
Aneksy:..................................... 183
1. Polsko-Niemiecka Konwencja Górnośląska zawarta w Genewie
dnia 15 maja 1922 roku — fragmenty..................... 185
2. Wykaz odległości taryfowych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych z 1959 roku...... 193
3. Wybrane wielkości pruskiego systemu miar stosowane w XIX wieku ........ 200
4. System monetarny obowiązujący w latach 1871—1907 ............... 200

Spis rysunków:


Rys. 1
Plan sytuacyjny kolei konnej z Kopalni „Król" do Huty „Królewskiej" na terenie miasta Królewska Huta (1823 r.).
Rys. 2
Plan schematyczny Górnośląskich Kolei Wąskotorowych PKP (stan na 1 stycznia 1990 roku).
Rys. 3
Plan sytuacyjny Górnośląskich Kolei Wąskotorowych wraz z bocznicami w latach 1854—1990.
Rys. 4
Warsztaty naprawcze taboru kolejowego w Rozbarku
(1899 r.)
Rys. 5
Warsztaty naprawcze taboru kolejowego w Rozbarku
(1942 r.)
Rys. 6
Plan stacji Hohenlinde (Łagiewniki) na projektowanej i niezrealizowanej linii Kopalnia „Karol"—Ma-ciejkowice (1908 r.)
Rys. 7
Węzeł kolejowy w rejonie Bytomia (1925 r.)
Rys. 8
i^iec wąskotorowych kolei prywatnych firmy „Gie-
sche S.A." (1927 r.)
Rys. 9
Stacja Maciejkowice (1951 r.)
Rys. 10
Stacja Chorzów Przeładownia (1980 r.)
Rys. 11
Stacja Bytków (1960 r.)
Rys. 12
Bocznica Szybu „Upadowa Bytków" Kopalni Węgla
Kamiennego „Prezydent" (1960 r.)
Rys. 13
Stacja Chorzów Miasto Wąsk. (1951 r.)
Rys. 14
Stacja Siemianowice Śl. Wąsk. (1951 r.)
Rys. 15
Stacja Paulina (1951 r.)
Rys. 16
Stacja Katowice Wąsk. (1908 r.)
Rys. 17
Stacja Katowice Wschodnie (1980 r.)
Rys. 18
Stacja Tarnowskie Góry Wąsk. (1980 r.)
Rys. 19
Stacja Zabrze Północne Wąsk. (1936 r.)
Rys. 20
Stacja Strzybnica Wąsk. (1937 r.)
Rys. 21
Stacja Paweł (1980 r.)
Rys. 22
Stacja Nakło Śl. Wąsk. (1981 r.)
Rys. 23
Stacja Lipiny Wąsk. (1971 r.)
Rys. 24
Stacja Buchacz (1981 r.)
Rys. 25
Stacja Miasteczko Śl. Wąsk. (1981 r.)
Rys. 26
Stacja Repty (1981 r.)
Rys. 27
Stacja Sucha Góra (1981 r.)
Rys. 28
Stacja Lazarówka (1981 r.)
Rys. 29
Przeładownia Karb (1953 r.)
Rys. 30
Stacja Bytom Karb Wąsk. (1953 r.)
Rys. 31
Stacja Bytom Rozbark (1928 r.) i fragment tej stacji
w 1951 roku
Rys. 32
Stacja Trójkąt Bytom (1924 r.)
Rys. 33
Przeładownia Bytom (1937 r.)
Rys. 34
Stacja Orzegów Wąsk. (1907 r.)
Rys. 35
Stacja Szarlej (Piekary Śl. Wąsk.) wraz z przyległymi bocznicami (1931 r.)
Rys. 36
Stacja Nowy Karb i posterunek odgałęźny Trójkąt
Maria (1933 r.)
Rys. 37
Stacja Bytom Północny Wąsk. (1924 r.)
Rys. 38
Stacja Ruda Wschodnia Wąsk. (1915 r.)
Rys. 39
Stacja Ruda Południowa Wąsk. (1971 r.)
Rys. 40
Stacja Zgoda (1971 r.)
Rys. 41
Stacja Biskupice Śl. Wąsk. (1928 r.)
Rys. 42
Stacja Rokitnica Wąsk. (1935 r.)
Rys. 43
Stacja Maciejów Śl. (1928 r.)
Rys. 44
Stacja Zabrze Makoszowy Wąsk. (1928 r.)
Rys. 45
Stacja Huta Zygmunt (1971 r.)
Rys. 46
Stacja Pole Północne (1981 r.)
Rys. 47
Stacja Gliwice Wąsk. (1934 r.)
Rys. 48
Stacje: Bobrek Wschodni i Bobrek Zachodni (1928 r.)
Rys. 49
Stacja Poręba Wąsk. (1928 r.)
Rys. 50
Stacja Zaborze (Zabrze Zachodnie Wąsk.) (1928 r.)
Rys. 51
Stacja Huldschinski (Gliwice Zachodnie) wraz z bocznicami (ok. 1908 r.)
Rys. 52
Posterunek odgałęźny Trójkąt Karb (1956 r.)
Rys. 53
Stacja Gliwice Trynek (1950 r.)
Rys. 54
Stacja Bojków (1951 r.)
Rys. 55
Stacja Nieborowice (1951 r.)
Rys. 56
Stacja Pilchowice (1951 r.)
Rys. 57
Stacja Stanice Wąsk. (1937 r.)
Rys. 58
Stacja Bibiela (1952 r.)
Rys. 59
Stacja Rudy (1937 r.)
Rys. 60
Stacja Paproć (1937 r.)
Rys. 61
Stacja Nędza Wąsk. (1937 r.)
Rys. 62
Stacja Szymocice Wąsk. (1937 r.)
Rys. 63
Stacja Babice (1937 r.)
Rys. 64
Stacja Lukasine (1937 r.)
Rys. 65
Stacja Piania (1926 r.)
Rys. 66
Stacja Markowice Raciborskie Wąsk. (1926 r.)
Rys. 67
Stacja Markowice Raciborskie Wąsk. (1981 r.)
Rys. 68
Bocznice Huty Cynku „Kunegunda" i Huty Żelaza
„Ferrum" (1931 r.)
Rys. 69
Bocznica Szybu „Wschodniego" Kopalni Węgla Kamiennego „Wieczorek" (1927 r.)
Rys. 70
Bocznica Wysypiska Żużla i Popiołu Elektrowni
„Chorzów" (1966 r.)
Rys. 71
Bocznica Kopalni Węgla Kamiennego „Gottwald"
(1926 r.)
Rys. 72
Bocznica Kopalni Węgla Kamiemiego „Michał"
(1960 r.)
Rys. 73
Bocznica Szybu „Bańgów" Kopalni Węgla Kamiennego „Siemianowice" (1954 r.)
Rys. 74
Bocznica Zakładów Metalurgicznych „Silesia", Zakład Wełnowiec (1955 r.)
Rys. 75
Bocznica Elektrowni „Chorzów" oraz stacja Chorzów Wąsk. (1942 r.)
Rys. 76
Bocznica Huty „Marta" (1923 r.)
Rys. 77
Bocznica Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych KONSTAL(1931 r.)
Rys. 78
Bocznica Przedsiębiorstwa Prefabrykacji Przemysłu
Węglowego (1959 r.)
Rys. 79
Bocznica Cegielni „Barbara" Bytomskiego Przedsiębiorstwa Materiałów Budowlanych Przemysłu Węglowego (1957 r.)
Rys. 80
Bocznica Kopalni Węgla Kamiennego „Jowisz"
(1942 r.)
Rys. 81
Bocznica Szybu „Karol Miarka" Kopalni Węgla Kamiennego „Łagiewniki" (1963 r.)
Rys. 82
Bocznica Zakładów Górniczo-Hutniczych „Orzeł
Biały", Zakład „Nowy Dwór" (1963 r.)
Rys. 83
Bocznica Zakładów Górniczo-Hutniczych „Orzeł
Biały", Zakład „Marchlewski" (1954 r.)
Rys. 84
Bocznica Kopalni Węgla Kamiennego „Andaluzja"
(1943 r.)
Rys. 85
Stacja Katowice Południowe i bocznice: Szyb „Południowy" Kopalni Węgla Kamiennego „Katowice" i Cegelnia „Karbowa" (1961 r.)
Rys. 86
Bocznica Szybu „Witczak" Kopalni Węgla Kamiennego „Dymitrow" oraz posterunek odgałęźny Witczak (1976 r.)
Rys. 87
Bocznica Kopalni Węgla Kamiennego „Polska"
(1910 r.)
Rys.'88
Bocznica Huty Cynku „Rozamunda" (1931 r.)
Rys. 89
Stacja Wirek Nowowiejski Wąsk. oraz bocznice: Huty Cynku „Miłość", Huty Cynku „Hugo", Cegielni „Ko-plowitz", Szybu „Andrzej" („Aschenborn") Kopalni Węgla Kamiennego „Błogosławieństwo Boże", Szybu „Kohler", walcowni cynku i fabryki szamotu (1926 r.)
Rys. 90
Bocznice Huty Cynku „Guidotto" i Kopalni Węgla
Kamiennego „Śląsk" (1941 r.)
Rys. 91
Stacja Miechowice oraz bocznica Kopalni Węgla
Kamiennego „Miechowice" (1923 r.)
Rys. 92
Bocznica Fabryki Papieru „Lignoza Spółka Akcyjna"
(1937 r.)
Rys. 93
Bocznica Placu Drzewa i Fabryki Brykietów „Wilhelmina" Kopalni Węgla Kamiennego „Zabrze" (Po-le „Zachodnie") (1960 r.)
Rys. 94
Bocznica Huty „Jedność" (1950 r.)
Rys. 95
Bocznica Kamieniołomu „L. Miedźwiński" (1931 r.)
Rys. 96
Bocznica Cegielni „Polska" i Szybu VII Kopalni
Węgla Kamiennego „Polska" (1963 r.)
Rys. 97
Bocznica Cegielni „Hugo" Katowickich Zakładów Terenowych Przemysłu Materiałów Budowlanych, Zakład Nr 9 (1958 r.)
Rys. 98
Bocznica Fabryki Drutu i Wyrobów z Drutu (1954 r.)
Rys. 99
Bocznica Żwirowni „Babice" (1977 r.)
Rys. 100
Bocznica Prażalni Dolomitu „Nakło" (1948 r.)
Rys. 101
Bocznica Ciepłowni „Gliwice" (1977 r.)
Rys. 102
Bocznice: Zakładów Metalurgicznych „Silesia" Zakład Lipiny, Kopalni Węgla Kamiennego „Matylda" (Pole „Zachodnie") i Cegielni „Parowa" (1931 r.)
Rys. 103
Bocznica Zakładów Azotowych w Chorzowie (1940 r.)
Rys. 104
Bocznice: Elektrowni „Mikołaj", Koksowni „Walenty", Kopalni Węgla Kamiennego „Wawel" i Cegielni „Ruda" (1935 r.)
Rys. 105
Bocznice Szybu „Ludwik" i Szybu „Norma" Kopalni
Węgla Kamiennego „Katowice" (1923 r.)
Rys. 106
Koleje wąskotorowe Huty Metali Nieżelaznych
„Szopienice" (1913 r.)
Rys. 107
Bocznica Huty Cynku „Uthemann" (1936 r.)
Rys. 108
Bocznica Huty „Zygmunt" (1923 r.)
Rys. 109
Bocznica Kopalni Rud Cynku „Fiedlersgluck" (1931 r.)
Rys. 110
Kolej wąskotorowa z Kopalni Węgla Kamiennego
„Barbara-Wyzwolenie" do Szybu „Kinga" w Chorzowie (1953 r.)
Rys. 111
BocznicaHuty „Pokój" (1965 r.)
Rys. 112
Bocznica Szybu „Klotylda" Kopalni Rud Cynku
„Cecylia" (1931 r.)
Rys. 113
Bocznica Kamieniołomu Huty „Batory" (1931 r.)
Rys. 114
Kolej wąskotorowa Wojewódzkiego Parku Kultury
i Wypoczynku w Chorzowie (1968 r.)
Rys. 115
Stacje kolei parkowej Wojewódzkiego Parku Kultury
i Wypoczynku (1973 r.)
Rys. 116
Plan sytuacyjny górnośląskiej sieci tramwajowej
w 1925 roku (bez tramwajów bytomskich)
Rys. 117
Kolej parowa Strumień—Chybie

ZAPRASZAMY NA INNE NASZE AUKCJE !!!

KOLEJE WĄSKOTOROWE NA GÓRNYM ŚLĄSKU T.1 Soida