Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Sektor samochodowy Unii Europejskiej Jan Burnewicz

19-01-2012, 22:47
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 22.50 zł     
Użytkownik Marcin_Modzel
numer aukcji: 2005465523
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 8   
Koniec: 17-01-2012 14:11:26

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Rok wydania (xxxx): 2005
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Jan Burnewicz
Sektor samochodowy Unii Europejskiej
ISBN: 83-[zasłonięte]-1594-1
 
format B5, str. 244, rys. 4, tab. 37

Nagroda Ministra Transportu za najlepszą książkę
o tematyce transportowej wydaną w roku akademickim 2005/2006.

Podręcznik akademicki poświęcony  aktualnym zagadnieniom dotyczącym sektora samochodowego w Unii Europejskiej (UE). Zawiera charakterystykę roli samochodu we współczesnej cywilizacji, wyjaśnienie powiązań poszczególnych dziedzin gospodarki, przemysłu, administracji i usług w zakresie transportu drogowego, analizę ekonomiczną sektora samochodowego UE, opis wspólnotowej regulacji sektora transportu samochodowego z uwzględnieniem różnych czynników i uwarunkowań, a także integracji polskiego transportu samochodowego z systemem transportowym UE.

Odbiorcy: studenci wydziałów transportu oraz kierunków: ekonomika, zarządzanie i logistyka wyższych uczelni.


Spis treści:


WSTĘP  7


1. SEKTOR SAMOCHODOWY WE WSPÓŁCZESNEJ
    CYWILIZACJI
  9

1.1. Sfery tworzące współczesny sektor samochodowy  10

1.2. Samochód jako najskuteczniejszy środek realizacji
       wolności gospodarczej i społecznej 12

1.3. Wiodący produkt epoki przemysłowej 13

1.4. Narzędzie organizacji i jakości życia rodzinnego 16

1.5. Element systemów logistycznych i transportowych 17

1.6. Przedmiot największej produkcji na rynku transportowym 19

1.7. Integrator funkcji przestrzennych i społecznych państw  20

1.8. Czynnik stabilizujący struktury makroekonomiczne  21

1.9. Główny czynnik europejskiej integracji transportu 23

1.10. Atrakcyjność samochodu wobec transportu zbiorowego
        osób w miastach 26

1.11. Alternatywa dla zanikającego pasażerskiego transportu
         kolejowego w ruchu regionalnym i lokalnym  27

1.12. Społeczeństwo bez samochodu - utopia czy realna
         perspektywa?  27


2. ANALIZA ROLI SAMOCHODU W GRZE RYNKOWEJ
     EUROPEJSKICH PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH
29

2.1. Forum wspólnych i przeciwstawnych interesów w rozwoju
       sektora samochodowego 29

2.2. Rola przemysłu motoryzacyjnego w rozwoju majątku sektora
       samochodowego  31

2.3. Wpływ przemysłu paliwowego na eksploatację pojazdów
       samochodowych  37

2.4. Ekonomika europejskich przedsiębiorstw samochodowych  40

2.5. Systemowa rola operatorów logistycznych i spedytorów  51

2.6. Wykorzystanie usług samochodowych przez organizatorów
       turystyki. . 52

2.7. Ekonomika europejskiej motoryzacji indywidualnej  55

2.8. Zbiorowy transport samochodowy w miastach  56

2.9. Ekonomika rozwoju i utrzymania europejskiej sieci
       drogowej  61

2.10. Znaczenie ekonomiczne innowacji i działań rozwojowych
         w sektorze samochodowym  65

2.11. Ochrona interesów zawodowych i pracowniczych w sektorze
         samochodowym 67

2.12. Działania konkurencyjnych wobec samochodu środków 
         transportu 69

2.13. Presja ekologiczna na transport samochodowy w UE  71


3. ANALIZA EKONOMICZNA TRANSPORTU
    SAMOCHODOWEGO UNII EUROPEJSKIEJ
  73

3.1. Tendencje w strukturze i funkcjonowaniu rynków
       samochodowych UE  73

3.2. Uwarunkowania dominacji przewoźników na rynkach
       samochodowych UE  80

3.3. Struktura podmiotowa sektora transportu
       samochodowego UE  82

3.4. Produktywność i konkurencyjność przewoźników
       samochodowych w UE   85

3.5. Operatorzy logistyczni UE  89

3.6. Zyskowność i rentowność firm samochodowych w UE  91

3.7. Problem kosztów zewnętrznych europejskiego transportu
       samochodowego  94

3.8. Efekty makroekonomiczne, mikroekonomiczne i regionalne
       działalności transportu
samochodowego w UE  99

3.9. Równowaga rozwoju przewozów samochodowych i rozwoju
        infrastruktury  101

3.10. Rola podmiotów międzynarodowych w rozwoju transportu
         samochodowego UE 109


4. WSPÓLNOTOWA REGULACJA TRANSPORTU
     SAMOCHODOWEGO
  112

4.1. Celowość i uwarunkowania wspólnej regulacji transportu
       samochodowego 112

4.2. Ewolucja i skuteczność dotychczasowej polityki regulacyjnej
        UE w sferze transportu
samochodowego 117

4.3. Narodowe systemy regulacyjne transportu
       samochodowego UE 123

4.4. Dostęp do zawodu przewoźnika samochodowego 126

4.5. Wspólnotowe prawo jazdy  130

4.6. Dodatkowe wymogi w zakresie kwalifikacji kierowców  133

4.7. Świadectwa kwalifikacji zawodowych i zaświadczenia 
       dla kierowcy  135

4.8. Wolność dostępu do międzynarodowych rynków
       samochodowych 136

4.9. Samochodowe rynki kabotażowe 139

4.10. Regulacje w zakresie czasu pracy w transporcie
         samochodowym 145

4.11. Dzierżawienie pojazdów z zagranicy bez kierowcy 151

4.12. Ceny usług za przewozy samochodowe 152

4.13. Zasady uczciwej konkurencji  155

4.14. Samochodowe przepisy i normy techniczne  158

4.15. Przepisy i normy ekologiczne transportu
         samochodowego UE 164

4.16. Wolność tranzytu drogowego w UE 169

4.17. Wspólnotowy Kodeks Celny a systemy karnetów
          TIR i ATA  175

4.18. Ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych w UE 179

4.19. Harmonizacja podatków samochodowych w UE  180

4.20. Ubezpieczenia w transporcie samochodowym UE  185

4.21. Programy wspólnotowe poprawy bezpieczeństwa ruchu
         drogowego 188

4.22. Umowy drogowe UE z państwami trzecimi 191

4.23. Statystyki transportu samochodowego 192


5. INTEGRACJA POLSKIEGO TRANSPORTU
     SAMOCHODOWEGO Z SYSTEMEM UNII 
     EUROPEJSKIEJ
  195

5.1. Analiza ekonomiczna sektora samochodowego 
       w Polsce 195

5.2. Przygotowanie polskiego transportu samochodowego
       do akcesji w latach 1990 + 2003 199

5.3. Drogowe postanowienia załączone do Traktatu Akcesyjnego
        z Aten  207

5.4. Nowe polskie prawo drogowe z lat 1990 + 2005  210

5.5. Ocena skutków akcesji w polskim transporcie 
       samochodowym  217

5.6. Pomoc finansowa UE w zakresie inwestycji
        drogowych w Polsce  221

5.7. Sektor samochodowy i motoryzacja w polskiej polityce
        transportowej  224


ZAKOŃCZENIE  229

LITERATURA  231

 



Dodatkowe informacje:

RECENZJA

Polska Gazeta Transportowa nr 3/2006

SYNTEZA RÓŻNYCH INFORMACJI
   Literatura na temat transportu samochodowego, zwłaszcza w Unii Europejskiej, jest dość skromna i pojawienie się każdej pozycji zajmującej się tym sektorem, staje się wydarzeniem, zwłaszcza jeśli jest ona interesująca. Tak jest w wypadku książki „ Sektor samochodowy Unii Europejskiej” autorstwa prof. Jana Burnewicza (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2005).
   Autor porusza problematykę obejmującą transport zarobkowy, transport na użytek własny, motoryzację indywidualną, sferę usług motoryzacyjnych i logistykę bazującą na usługach transportu samochodowego. Jak sam twierdzi, jego intencją było dokonanie wyczerpującej syntezy różnych rodzajów informacji pod kątem jasnego i wyczerpującego pokazania głównych problemów, np. takich, jak główne czynniki europejskiej integracji transportu czy ekonomika rozwoju i utrzymania europejskiej sieci drogowej. Są to informacje, które w dość prosty sposób
czytelnicy mogą wykorzystać w działalności gospodarczej i w prowadzeniu analiz ekonomicznych.

   Jan Burnewicz podzielił swoją publikację na pięć części: sektor samochodowy we współczesnej cywilizacji, analiza roli samochodu w grze rynkowej europejskich podmiotów gospodarczych, analiza ekonomiczna transportu samochodowego Unii Europejskiej, wspólnotowa regulacja transportu samochodowego, integracja polskiego transportu samochodowego z systemem Unii Europejskiej.

    Wszystkie części składają się z rozdziałów zawierających informacje o charakterze ekonomicznym, prawnym, technicznym, ekologicznym i politycznym. Ze względu na przeglądowy charakter swej książki autor zrezygnował z omówienia szczegółów regulacji unijnych odnoszących się do transportu samochodowego, a to dlatego, że teksty te są obszerne, często aktualizowane i ogólnie dostępne w systemie informacji prawnej EUR-Lex, polskim systemie informacji prawnej LEX i na stronie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.
   Książka „Sektor samochodowy
Unii Europejskiej" przyda się nie tylko przedsiębiorcom samochodowym i specjalistom zajmującym się tą tematyką, ale też studentom kierunku „transport", politykom i publicystom.(eh)


Książka NOWA. Możliwe niewielkie skazy magazynowe { przybrudzenia okładki itp) minimalne ślady zawilgocenia. Absolutnie nie utrudniają korzystania.